Logo

Authenticiteit, enthousiasme, overtuiging en verbinding is wat een pitch onderscheidend maakt

Ondersteund door achttien ervaren mentoren was de AI Pitch Competition workshop bedoeld om de startups te helpen een pitch op te stellen die de aandacht trekt en een blijvende indruk achterlaat.

Published on October 19, 2024

AI-Pitchcompetitie-Meterd2.jpg

Medeoprichter van Media52 en hoogleraar Journalistiek, bouwt aan IO+, events en Laio, met focus op commerciële kansen—en blijft schrijven voor IO+.

Het was de tweede bijeenkomst voor de finalisten van de AI Pitch Competitie. In de coulissen van het Tilburgse Willem II Stadion werden de negen overgebleven teams klaargestoomd voor een pitching workshop door Erasmus Enterprise's investment manager Bas van der Noll en Head of Business Development Liesje Goldschmidt, beiden experts in het bouwen van bedrijven. Nadat Go-Tan CEO Han Go de deelnemers had overladen met inzichten uit de beslissende momenten achter zijn ondernemerssucces, konden ze aan de slag met het verbeteren van hun eigen pitch.

Ondersteund door achttien ervaren mentoren was de sessie bedoeld om de startups te helpen een pitch te maken die de aandacht trekt en een blijvende indruk achterlaat. “Of het nu gaat om storytelling, je elevator pitch of het perfectioneren van je presentatie, deze workshop heeft alles wat je nodig hebt om hogerop te komen”, beloofde Liesje Goldschmidt bij de start van het evenement. En dat is precies wat ze uit de workshop haalden, met als belangrijkste boodschap voor iedereen om het publiek altijd in gedachten te houden. “Pitchen is je verhaal verkopen”, zei Van der Noll. “Elke pitch is een meeslepend verhaal over een onderwerp om de interesse van je publiek te wekken. Het maakt verdere vragen, gesprekken en mogelijkheden voor interactie mogelijk.”

Een tweede versie

Een deel van het advies was meer praktisch, zoals “zorg dat je altijd een tweede versie van je verhaal klaar hebt, bijvoorbeeld als je PowerPoint niet werkt of als je minder tijd hebt dan verwacht”. Daar werd ook wat theoretisch kader uit het Pyramideprincipe van Minto aan toegevoegd. “Begin met de belangrijkste conclusies, werk je dan een weg door de essentiële argumenten, en als er meer tijd is, ga dan meer in detail. Zo kun je verschillende pitchversies bouwen, variërend van dertig seconden tot tien minuten of meer.”

AI-Pitchcompetitie-Han-Go-4-1004x669.jpg

Van der Noll en Goldschmidt lieten zien dat de beste pitches authenticiteit, enthousiasme, overtuiging en verbinding hebben. Toch gaat het niet alleen om de houding van degene die op het podium staat; de inhoud van de boodschap is net zo cruciaal. Han Go, die samen met zijn broer het door de familie opgerichte sausimperium Go-Tan leidt, voegde nog wat financiële basiswijsheid toe aan alle suggesties die ze al hadden gekregen. “Zorg dat je cijfers kloppen en gemakkelijk te begrijpen zijn voor je publiek. Ze moeten kunnen geloven wat je zegt, elk stukje financiële informatie moet worden ondersteund door bewijs.” Geld, voegde Go eraan toe, is het bloed van elk bedrijf. “Het moet door je aderen blijven stromen en je hart gezond houden. Elke dag zijn er maar drie dingen waar een bedrijf voor moet zorgen: hogere verkoopcijfers, betere marges en lagere kosten.”

Hoedoe en bedankt

Maar voordat het bloed gaat stromen, is er nog veel werk te doen, verduidelijkte Van der Noll. “Elk succes begint met een overtuigende pitch. Maak bewuste keuzes over wat je vertelt en wat je weglaat uit je verhaal. Wat heeft dit specifieke publiek van jou nodig?” Een sterke opening van een pitch is noodzakelijk, maar een krachtige afsluiting ook, voegde Goldschmidt eraan toe. “Teveel startups vergeten hun pitch op de juiste manier af te sluiten. Ze zeggen gewoon 'houdoe en bedankt' en verlaten het podium. Doe dat niet! Gebruik de gelegenheid voor een oproep, een . Je laatste woorden moeten in de hoofden van het publiek blijven hangen. Wat is het belangrijkste dat je van hen wilt hebben? Dat moet je laatste boodschap zijn.”

Wat dit alles opleverde was voor elke deelnemer anders. We vroegen ze naar hun belangrijkste lessen uit de pitching workshop. De verhouding tot het publiek bleek de rode draad:

AI-Pitchcompetitie-workshop-How-to-pitch-01522-1004x669.jpg

De beste verhalen worden niet alleen goed verteld; ze zijn ook perfect afgestemd op degenen die ze ontvangen. Er zijn veel manieren om een goed verhaal te vertellen, maar je verhaal is zo goed als de match met je publiek.

Evelien Nieuwenhuis, Dembrane