AI Startup Toolkit: zo maak je van je AI-startup een succes
Een divers team, open vragen stellen en de kracht van kwetsbaarheid. Liesje Goldschmidt deelt hoe AI-startups het verschil kunnen maken.
Published on October 22, 2025

Liesje Goldschmidt
Als hoofdredacteur is Aafke verantwoordelijk voor de artikelen en eventcontent, maar ze schrijft ook graag zelf. Ze maakt complexe zaken toegankelijk en vertelt de verhalen achter technologie.
Efficiëntere batterijen, chatbots op de klantenservice, preventieve gezondheidszorg: kunstmatige intelligentie is overal. Ook in Brabant bruist het van energie rondom AI-startups. Maar hoe maak je als ondernemer echt het verschil? Liesje Goldschmidt, Marketing & Business Development Director bij Erasmus Enterprise en een van de organisatoren van de AI Pitch Competition, geeft een inkijkje in wat jonge bedrijven nodig hebben om van veelbelovende startup naar succesvolle scale-up te gaan.
The AI Pitch Competition
Op 13 november pitchen scht geselecteerde AI-startups hun meest innovatieve oplossingen. Het Brabantse initiatief biedt hen een podium om hun ideeën te presenteren, in contact te komen met marktleiders en hun groei te versnellen. Meer info vind je hier.
Energie en potentie
“Wat opvalt is dat er heel veel energie zit in AI-startups,” vertelt Goldschmidt. “Ondernemers in deze sector zijn technisch vaak goed onderlegd en overtuigd van hun eigen product. Dat enthousiasme is onmisbaar. Maar, je moet niet uit het oog verliezen hoe een product of dienst relevant is voor klanten.”
Volgens Goldschmidt biedt dat juist een kans om scherp te kijken naar het team. “Welke kwaliteiten zitten er in je team en welke kwaliteiten mis je nog? Een engineer kan een heel verfijnd product ontwikkelen, maar heeft minder ervaring met het naar de markt brengen van een product. Wie je aanneemt, bepaalt in belangrijke mate of je startup kan groeien. Investeerders letten vaak op een divers team dat past bij je klantengroep. En als je helder hebt welk probleem je oplost en waarom dat relevant is voor klanten, sta je al een stuk sterker.”
Pitch niet alleen voor investeerders, maar ook in de kroeg
Een andere tip van Liesje: vertel je verhaal overal. “Ga pitchen bij je oma, je vrienden, in de kroeg. Snappen mensen wat je vertelt? Als je hen enthousiast weet te maken, wordt je team, je product én je pitch beter.”
Dit is ook waar de AI Pitch Competition om draait. Het gaat niet om het winnen van een prijs, maar om het verbeteren van business. “We willen dat startups doorgroeien naar scale-ups. Door te delen wat je doet en tegen welke uitdagingen je aanloopt, leer je en kun je andere ondernemers helpen.”
De kracht van delen en samenwerken
Goldschmidt ziet kwetsbaarheid niet als een zwakte maar juist als een kans. “Soms zijn startups bang om te delen, maar juist het blootleggen van uitdagingen kan heel waardevol zijn. Dat kan gaan over je team, je businessmodel, of technische bottlenecks. In de huidige tijd is samenwerken veel effectiever dan alles zelf oplossen. Je kunt sneller leren en betere keuzes maken.”
De ervaring leert dat problemen vaak minder groot lijken dan startupondernemers in eerste instantie denken. “Door je verhaal te delen, maak je uitdagingen behapbaar. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.” De uitdagingen die Goldschmidt voorbij ziet komen lopen variëren sterk: het aannemen van het eerste personeel, omgaan met de belastingdienst, het binnenhalen van de eerste klant, productproblemen of late betalingen van klanten die de cashflow beïnvloeden.
Open vragen stellen
Goldschmidt benadrukt het belang van open vragen stellen. “Heb niet teveel een eigen mening, maar luister goed. Een goede founder is eigenwijs, maar staat open voor feedback en signalen uit de omgeving. Pivot je product als klanten een beter idee hebben. Praten met mensen maakt je product uiteindelijk veel sterker.”
Ten slotte: geniet van de fase waarin je zit. “We zien geregeld startups voorbijkomen die denken dat ze al een scale-up zijn. Het is goed om ambitieus te zijn, maar geniet ook van de startupfase met goede mensen om je heen. Werk met plezier. Dat plezier en die energie helpen je uiteindelijk het meest om te groeien.”
Gesponsord
Dit artikel is gemaakt in een samenwerking tussen AI Pitch Competition en onze redactie. IO+ is een onafhankelijk journalistiek platform dat zijn partners zorgvuldig uitkiest en uitsluitend samenwerkt met bedrijven en instellingen die achter onze missie staan: het verhaal van innovatie verspreiden. Op die manier kunnen wij onze lezers waardevolle verhalen aanbieden die volgens journalistieke richtlijnen tot stand zijn gekomen.
Wil je meer weten over hoe IO+ samenwerkt met andere bedrijven? Klik hier