Logo

AI die verder kijkt dan je cv

Rina Joosten is oprichter van Pera, een model dat taal analyseert en patronen koppelt aan omzet, retentie en productiviteit.

Published on September 17, 2025

Rina Joosten

“Geen mens kan de perfecte match vinden tussen een baan en de beste kandidaat”, aldus Rina Joosten, oprichter en CEO van Pera. Daarom ontwikkelde Joosten met haar team AI die ziet wat wij met het blote oog niet zien en in gesprekken niet opmerken. “Onze klanten nemen mensen aan die gemiddeld 26% productiever zijn”, zegt Joosten. Ze is daarnaast jurylid tijdens de AI Pitch Competition. Tijdens de ontwikkeling van haar technologie leerde ze belangrijke lessen die ze graag deelt met startende ondernemers. Zoals ze zelf zegt: “Laat zo snel mogelijk zien dat je idee werkt.”

L’Oréal opende de deur naar andere klanten

Gedurende 10 jaar verzamelden Joosten en haar team van honderdduizenden medewerkers data over hoe ze bijdragen aan omzetgroei, winst en klanttevredenheid, maar ook over hoe collega’s elkaar waarderen. Het model is in die jaren verfijnd naar 3 vragen waarmee bedrijven als L’Oréal, Rituals en Corendon alle sollicitanten screenen. AI vergelijkt de antwoorden met Pera’s unieke dataset. 

Wat begon met een ergernis - dat mensen niet op de juiste werkplek terecht komen - groeide in tien jaar uit tot een florerend bedrijf met kantoren in Den Bosch en Amsterdam. Inmiddels weet Joosten andere bedrijven aan Pera te binnen - recent ging ze nog een partnership met het online leerplatform Goodhabitz aan -, maar, zo laat Joosten weten “zo was het in het begin helemaal niet”. Veel bedrijven waarbij ze aanklopte verkochten haar ‘nee’. L’Oréal was een van de eerste klanten die wel ‘ja’ zei. Daar testte Joosten het eerste minimum viable product. De testen waren succesvol, het bedrijf kon sneller betere mensen identificeren. Hiermee opende L’Oréal de deur naar andere klanten. 

“Een idee is maar een idee”, stelt Joosten. “Het begint pas op het moment dat je laat zien dat het werkt.” Joosten benadrukt dat het nog niet perfect hoeft te zijn. “Mijn eerste product was niet eens een product, maar bestond uit Excel-sheets.”

Drie vragen, een wereld aan data

Dit is hoe het product werkt: Een kandidaat krijgt drie open vragen. Bijvoorbeeld wat is het meest interessant aan jou dat niet op je cv staat, of wat is goed leiderschap voor jou? Met AI analyseert Pera’s model de antwoorden en beoordeelt daarbij ruim 200 subtiele taalpatronen die wij zelf vaak niet zien. Joosten: “Taal is een unieke vingerafdruk van wie je bent. Je kunt taal niet manipuleren.”

Vervolgens zet AI deze analyse af tegen eigen ontwikkelde unieke datasets om te voorspellen of iemand de meest geschikte kandidaat is voor de baan. Joosten licht toe: “We werken niet met publieke datasets. We hebben jarenlang data verzameld over de ontwikkeling van medewerkers binnen een organisatie: wat is hun gedrag, welke competenties heeft iemand? Hoe correleert dat met meer omzet, een hoge retentie, een snellere groei, meer innovatie of meer klanttevredenheid? Met ons model kunnen we de patronen tussen de zachtere persoonlijke kwaliteiten en de hardere bedrijfsuitkomsten versneld herkennen.”

Andere markten

Joosten wil de technologie ook inzetten in andere sectoren. Zoals bij verzekeringen om bijvoorbeeld fraude tegen te gaan of te zorgen voor goede underwriting, waarbij de verzekeraar het risico beoordeelt bij het aangaan van een polis. Daarnaast werkt Pera samen met Goodhabitz om bedrijven inzicht te geven in hoe medewerkers leren en hoe die leerpaden bijdragen aan het succes van de organisatie.

Netwerk van gelijkgestemden 

Kijkend naar de AI Pitch Competition is Joosten benieuwd naar alle innovaties waar ondernemers mee komen. Voor haar is de competitie een podium dat deuren opent naar de juiste contacten en kennis. Niet alleen die van de doorgewinterde ondernemers, maar juist ook van mede-starters.

Een podium dat toegang geeft tot de juiste mensen en tot kennis. Niet alleen kennis van ondernemers die al jaren bezig zijn, maar belangrijker nog andere startende ondernemers. 

Dat is dan ook Joostens boodschap naar de deelnemers aan de competitie. “Ondernemerschap is niet alleen maar ‘halleluja’. Je moet ook met onzekerheden en tegenslagen kunnen omgaan. Je eigen leiderschapsstijl ontwikkelen. Dan helpt het enorm om met gelijkgestemden te zijn. Mensen met wie je samen bent ‘opgegroeid’, met wie je kunt klankborden, sparren en spiegelen. Mensen die je vertrouwt. Het gaat erom met wie je de competitie doet. Ook als je niet de uiteindelijke winnaar bent: je hebt wel een heel netwerk gewonnen. Dat netwerken gaan steeds belangrijker worden.”

Tot en met 29 augustus konden startups zich aanmelden. Uit alle aanmeldingen worden de meest belovende startup geselecteerd voor een begeleidingstraject richting de finale op 13 november. Dan worden de winnaars bekend gemaakt van de nieuwste editie van de AI Pitch Competition. De winnaar krijgt €50.000, terwijl de nummers twee en drie respectievelijk €35.000 en €25.000 ontvangen. Ook het publiek kan stemmen: de winnaar van de Audience Award krijgt €10.000. 

brewbart_an_AI_Pitch_Competition_4k_134300a7-8334-4b55-ac8a-5d2fc385260a.png

AI Pitch Competition finalisten wijzen de weg naar innovatie in kunstmatige intelligentie

Tien baanbrekende AI-startups en twee universitaire wildcards zijn uit de bus gekomen als finalisten in de AI Pitch Competition, die de toekomst van kunstmatige intelligentie laat zien.