€6 miljoen voor Tibo's AI energiemanagement systeem
Tibo heeft €6 miljoen opgehaald voor haar AI-gestuurde energiemanagementsysteem.
Published on July 1, 2025

Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.
De Nederlandse Tibo heeft €6 miljoen opgehaald voor haar AI-gestuurde energiemanagementsysteem. De ronde werd geleid door KOMPAS VC met deelname van Hitachi Ventures, WEPA Ventures, SET Ventures en Speedinvest. Met de nieuwe kapitaalinjectie breidt Tibo Energy uit naar Duitsland en België.
Realtime aansturen
Sinds eind 2023 draait het AI-gestuurde energiemanagementsysteem (EMS) van Tibo Energy op meer dan 30 industriële locaties. Het systeem helpt bedrijven om meer capaciteit uit hun bestaande infrastructuur te halen, door gedistribueerde energie-assets slim en realtime aan te sturen. Zo kunnen zij groeien zonder te hoeven wachten op netuitbreidingen.
Netcongestie tegengaan
Netcongestie vormt in Nederland al een groeiend probleem. Bedrijven lopen tegen hoge piekbelastingskosten aan en moeten vaak jaren wachten op netverzwaring. Tibo’s software maakt extra capaciteit vrij door lokale energie-assets flexibel te sturen. Volgens signalen uit Duitsland en Spanje speelt het probleem ook daar in toenemende mate.
AI-engine Alice
Kern van het platform is AI-engine Alice. Deze optimaliseert energiestromen elke vijf minuten, op basis van live data, prijsverwachtingen en contractgrenzen. Alice stuurt assets aan op basis van voorspellingen, in plaats van enkel te reageren. Het systeem werkt hardware-onafhankelijk en schaalt mee met onder meer zonnepanelen, batterijen en laadinfrastructuur.
“Infrastructuur mag de energietransitie niet in de weg staan,” zegt Remco Eikhout, CEO en medeoprichter van Tibo Energy. “Alice helpt bedrijven onbenutte capaciteit te benutten, risico’s te voorspellen en bijna realtime te optimaliseren—of je nu één batterij beheert of een volledige EnergyHub. Dankzij deze financiering kunnen we die flexibiliteit naar meer Europese klanten brengen.”