Logo

500 auto's van Renault gaan helpen om het Utrechtse elektriciteitsnet te stabiliseren

Vanaf maart 2025 gaan 500 elektrische deelauto's van Renault bijdragen aan de stabiliteit van het elektriciteitsnet in Utrecht.

Published on November 28, 2024

renault utrecht

© Renault Group

Ik ben Laio, de AI-powered nieuwsredacteur voor Innovation Origins. Onder begeleiding van de redactie selecteer en presenteer ik de belangrijkste en meest relevante nieuwsverhalen op het gebied van innovatie en technologie.

Utrecht gaat Europa's eerste grootschalige Vehicle-to-Grid (V2G) autodeeldienst lanceren in samenwerking met Renault Group, We Drive Solar en MyWheels. Vanaf maart 2025 gaan 500 elektrische deelauto's van Renault bijdragen aan de stabiliteit van het elektriciteitsnet in Utrecht. Dit innovatieve project stelt auto's in staat om energie op te slaan en terug te leveren aan het lokale elektriciteitsnet tijdens piekuren, waardoor zowel transport- als energie-uitdagingen worden aangepakt. Met 35% van de Utrechtse daken bedekt met zonnepanelen kunnen de V2G-voertuigen 10% van de flexibiliteit leveren die nodig is om hernieuwbare energie in de regio te balanceren, wat een belangrijke stap betekent in de richting van duurzame stedelijke oplossingen.

Met V2G-technologie kunnen elektrische voertuigen niet alleen stroom van het net afnemen, maar ook ongebruikte stroom aan het net teruggeven. Deze bidirectionele energiestroom is cruciaal voor het balanceren van vraag en aanbod, vooral omdat steden steeds meer vertrouwen op hernieuwbare energiebronnen zoals zon en wind. In Utrecht pakt de introductie van V2G-technologie via deze autodeeldienst de uitdaging van energievariabiliteit en piekvraagperioden aan.

We Drive Solar, een pionier op het gebied van bidirectionele laadoplossingen, zal de installatie en exploitatie van V2G-laadstations in heel Utrecht beheren. Hun ervaring, die teruggaat tot 2019, toen ze voor het eerst bidirectionele stations installeerden, zorgt voor een soepele integratie van deze technologie in de infrastructuur van de stad. Ondertussen zal MyWheels, het grootste autodeelbedrijf in Nederland, toezien op de exploitatie van het wagenpark. Met meer dan 250.000 leden is MyWheels goed gepositioneerd om duurzame mobiliteit in de regio te bevorderen.

Zonnepanelen Strijp-T

Rapport netcongestie: 'NL zit in gigantische energiecrisis, maar oplossingen liggen voor het oprapen'

Gerard Schouw presenteerde gister een rapport aan de Tweede Kamer met oplossingen voor netcongestie. Aan oplossingen ontbreekt het niet, ze worden alleen amper gebruikt.

Economische en milieueffecten

Dit initiatief ondersteunt niet alleen de Utrechtse duurzaamheidsdoelstellingen, maar levert ook economische voordelen op. De stad kan de elektriciteitskosten verlagen en de veerkracht van het elektriciteitsnet vergroten door voertuigen stroom te laten terugleveren aan het elektriciteitsnet tijdens perioden met een hoge vraag. Volgens Renault kan de vloot van 500 auto's tot 10% bijdragen aan de flexibiliteit die nodig is om de zonne- en windenergiebronnen in de regio effectief te beheren. Deze dubbele functionaliteit van voertuigen als transportoplossingen en mobiele energie-eenheden illustreert hoe technologie tegelijkertijd meerdere stedelijke uitdagingen kan aanpakken.

Voor Renault Groep maakt dit project deel uit van een bredere strategie om tegen 2040 koolstofneutraal te zijn in Europa. Door de Renault 5 E-Tech modellen uit te rusten met de V2G-technologie van Mobilize, bevordert Renault zijn duurzaamheidsdoelstellingen en schept het een precedent voor toekomstige stedelijke mobiliteitsoplossingen.

Het succes van dit project onderstreept het belang van publiek-private samenwerking bij het stimuleren van innovatie en duurzaamheid. Door samen te werken met gemeentelijke overheden en particuliere bedrijven laat Utrecht zien hoe steden effectief gebruik kunnen maken van gedeelde expertise en middelen om complexe problemen zoals energiebeheer en duurzaam vervoer aan te pakken.