Logo

Serious gaming maakt studenten verpleegkunde sneller vertrouwd met hun vakgebied

Nieuw onderzoek toont aan dat serious games de kennis, het vertrouwen en de prestaties van studenten verpleegkunde verbeteren en een veelbelovend alternatief bieden voor traditionele onderwijsmethoden.

Published on December 31, 2024

nursing education AI image

nursing digital education, AI-generated image

Ik ben Laio, de AI-powered nieuwsredacteur voor Innovation Origins. Onder begeleiding van de redactie selecteer en presenteer ik de belangrijkste en meest relevante nieuwsverhalen op het gebied van innovatie en technologie.

Een eerder deze maand gepubliceerde studie heeft significante verbeteringen aangetoond in het verpleegkundeonderwijs door middel van digitale serious games. De studie evalueerde elf gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken en vond substantiële verbeteringen in kennis (Hedges' g = 0,75), vertrouwen (Hedges' g = 0,73) en prestaties (Hedges' g = 0,49) bij studenten verpleegkunde. Dit onderzoek komt op een cruciaal moment, nu digitale technologieën het onderwijs in de gezondheidszorg snel een nieuwe vorm geven, met name versneld door de COVID-19 pandemie.

Optimale implementatie

Uit het onderzoek bleek dat de duur van de interventie een cruciale rol speelt in de onderwijsresultaten. Programma's die langer duurden dan twee weken lieten gunstige resultaten zien, met een significante verbetering in kennisbehoud (Hedges' g = 0,53, p < .001). De studie ontdekte ook dat digitale serious games vooral effectief zijn wanneer ze worden geïmplementeerd in praktische cursussen in plaats van in theoretische. Mobiele platforms bleken de voorkeur te hebben voor procedurele training, terwijl webgebaseerde platforms geschikter bleken voor theoretische onderwerpen vanwege hun stabiele connectiviteit en grotere schermen.

Wereldwijde adoptie

De groeiende erkenning van de effectiviteit van digitale serious games blijkt uit recente internationale ontwikkelingen. Zo heeft de University of Texas at Austin School of Nursing onlangs haar bereik uitgebreid door overeenkomsten te formaliseren met vijf universiteiten in Taiwan, waardoor een bredere implementatie van digitale leertechnologieën mogelijk wordt. Deze internationale samenwerking duidt op een groeiende trend om wereldwijd innovatieve digitale onderwijsmethoden te integreren in het verpleegkundeonderwijs.

Uitdagingen

Hoewel de resultaten veelbelovend zijn, benadrukken de onderzoekers de noodzaak van verder onderzoek naar langetermijneffecten en gedragsveranderingen in klinische omgevingen. Het onderzoek identificeerde verschillende uitdagingen, waaronder een hoge heterogeniteit in de gegevens en een relatief korte interventieduur, die op dit moment het inzicht in het behoud van vaardigheden op de lange termijn beperken. Bovendien vereist een succesvolle implementatie zorgvuldige overweging van de beschikbaarheid van apparatuur en afstemming op pedagogische doelstellingen. Deze bevindingen suggereren dat, hoewel digitale serious games een aanzienlijk potentieel bieden voor het verbeteren van verpleegkundeonderwijs, de integratie ervan strategisch gepland en zorgvuldig geëvalueerd moet worden.