Van energie tot AI: SPIE stoomt bedrijven klaar voor morgen
Hoe vinden technologische innovaties hun weg naar de dagelijkse praktijk binnen bedrijven? Via mensen. SPIE heeft een eigen Academy om werknemers op te leiden voor de toekomst.
Published on October 9, 2024
Als Head of Partnerships legt Linda contact met nieuwe partners. Ze coördineert alle lopende samenwerkingen en legt de verbinding tussen onze journalistieke redactie en commerciële artikelen. Die linkt legt ze niet alleen voor geschreven artikelen, maar ook voor al onze events.
De overstap naar duurzame energie en warmte in de industrie, een netwerk van snelladers voor elektrische auto’s en een veilig online omgeving om in te werken voor bedrijven. Als technische dienstverlener werkt SPIE elke dag aan de verduurzaming en digitalisering van onze maatschappij. De witte auto’s en bussen van SPIE komen vaak voorbij. Maar wat doet het bedrijf precies? “Wij zijn een multitechnische dienstverlener en richten ons op alles waar elektriciteit, lucht of data doorheen gaat”, stelt Ilko Wiersma, marketing manager bij SPIE.
Het bedrijf ontwikkelt geen eigen producten, maar helpt andere organisaties bij het inrichten en ondersteunen van hun processen om te zorgen voor meer efficientie en duurzaamheid, het is helemaal gericht op procesinnovaties. Hiervoor werkt SPIE in vijf divisies: Smart City & Energies, Building Solutions, Industry Services, City Networks & Grids en ICS (ICT en beveiliging).
Kennis is key
Wat het aller belangrijkste is voor het bedrijf? De mensen. “Onze technici zijn onze basis. Zij zijn elke dag op pad om onze klanten zo goed mogelijk te ondersteunen, op wat voor manier dan ook”, gaat hij verder. De medewerkers van SPIE moeten daarvoor over de meestal actuele vakkennis beschikken. Daarom heeft SPIE een eigen Academy opgezet. “Ontwikkelingen gaan snel. Dat betekent ook dat het werkveld en de behoeften van het personeel steeds veranderen”, stelt René Gieben, manager SPIE Academy Techniek.
Medewerkers van SPIE kunnen via de Academy interne en externe cursussen en opleidingen volgen. “Zo zorgen we ervoor dat we onze klanten kunnen blijven voorzien van goede technische ondersteuning”, vertelt Gieben. Hij is verantwoordelijk voor de technische invulling van de Academy.
Wiersma vult aan: “Via de Academy kunnen collega’s ook kennis met elkaar delen. Technici zitten vaak op locatie bij een klant, het is dan heel waardevol om regelmatig even samen te komen voor bijvoorbeeld een masterclass. Zo kunnen collega’s de nieuwste ontwikkelingen met elkaar te bespreken en leren zij van elkaar. Daarin heeft SPIE een unieke dynamiek, mensen zitten vaak op locatie, maar kunnen altijd terugvallen op elkaar en op de Academy.”
Opleidingen bewegen mee
Ook de Academy zelf blijft voortdurend in beweging omdat de technologie steeds verbetert. Gieben: “Sommige cursussen pakken we intern op met onze eigen experts en in andere gevallen werken we samen met externe partners om te blijven verbeteren.” Een van de samenwerkingspartners is Mikrocentrum. “We hebben vorig jaar een leergang voor maintenance engineer opgezet samen met Karin Mous van Mikrocentrum.
Digitalisering - het verzamelen, analyseren en interpreteren van data - speelt een steeds belangrijkere rol in ons werkveld. "Het programma was hard nodig”, legt hij uit. “De onderhoudsservicecontracten met onze klanten worden uitgebreid. Daarnaast willen we het vakmanschap behouden én overdragen aan een nieuwe generatie. Met dit programma kunnen we engineers een uitdagend ontwikkelpad aanbieden en nieuw talent aantrekken.”
“Op basis van de input nodigen we een expert van SPIE uit om een masterclass te geven. We komen vaak uit bij thema’s die heel dicht bij innovatie liggen. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van klimaatbeheersing in gebouwen met data of het hergebruiken van materialen voor een circulair proces. Ook nieuwe technologieën zoals AI komen aan bod. Mensen kunnen met de opgedane kennis zelf de vertaalslag maken naar hun eigen functie. Dat levert vaak mooie inzichten op, bijvoorbeeld over de rol van menselijke werknemers nu AI steeds meer kan.”
Inmiddels is er een tweede leergang begonnen binnen SPIE in samenwerking met Elroy Leijten, Programmamanager Opleidingen bij Mikrocentrum. “Veelzijdigheid, betrokkenheid van meerdere docenten om de leergang voor hen succesvol te maken, dat vind ik zo leuk aan dit traject. Als Programmamanager bij Mikrocentrum vind ik het heel leuk om een bijdrage te mogen leveren aan de ontwikkeling en groei van medewerkers van SPIE.” Er inmiddels al 5000 trainingen aangevraagd via SPIE.
Trends in technologische ontwikkeling
Hoe zorg je dat je voorop blijft lopen in de techniek? “We houden de trends in de markt nauwlettend in de gaten”, stelt Wiersma. De innovatie-afdeling van SPIE spot trends al een vroeg staduim. “Daarna gaan we de trends valideren en kijken hoe we dit kunnen implementeren in de praktijk. Als de technologische werking bewezen is, dan gaan we de salesfase in, zo kan het uiteindelijk ook gebruikt worden in de processen bij onze klanten.”
Hiervoor werkt SPIE samen met een breed scala aan kennisinstellingen en bedrijven. Van grote bedrijven als Siemens tot beginnende startups. “We werken met iedereen die een technische bijdrage kan leveren aan een onderdeel van een compleet proces”, legt Wiersma uit.
Samenwerken met startups
Zo heeft SPIE inmiddels een heel pakket rondom cyber security klaarleggen om te implementeren bij bedrijven. “Daar zijn wij jaren geleden al mee begonnen en daar kunnen we nu steeds op voortborduren.” Maar er zijn ook nog ontwikkeltrajecten in volle gang, bijvoorbeeld rondom de energietransitie. Bij sommige industriele processen is het lastig om van het gas af te gaan. Bijvoorbeeld voor de productie van dakpannen zijn hele hoge temperaturen nodig. Die zijn niet te behalen met elektrische systemen.
Daarom werkt SPIE op dit moment samen met de Eindhovense startup RIFT. Dit bedrijf heeft een systeem bedacht om warmte op te wekken door het verbranden van ijzerpoeder. Na de verbranding kan het roestpoeder ook weer omgezet worden in ijzerpoeder, zodat het een proces is dat continu door kan gaan. “We zijn nu – samen met een aantal klanten van ons – aan het kijken hoe we hier concreet invulling aan kunnen geven”, zegt hij.
De samenwerking tussen RIFT, SPIE en haar klanten is daarin heel belangrijk. “Industriële processen mogen niet stil komen te liggen, dat maakt de implementatie van nieuwe technologie lastig. RIFT heeft de technische kennis over het ijzerpoeder en wij hebben de kennis over de industriële processen. Zo zorgen we samen voor het beste resultaat bij de klant.” Voor de implementatie van dergelijke innovaties is de SPIE Academy cruciaal. Wiersma: “Wanneer we iets nieuws hebben ontwikkeld dat tot wasdom gaat komen, dan moeten we onze mensen ook op de goede manier gaan opleiden. Daarvoor worden binnen de SPIE Academy dan de juiste cursussen ontwikkeld.”
Leven lang ontwikkelen
De opleiding binnen de SPIE Academy zijn niet alleen technisch van aard. Medewerkers kunnen ook werken aan hun persoonlijke ontwikkeling door bijvoorbeeld trainingen over leiderschap. Met de Academy geeft SPIE de werknemers de ruimte om zich hun hele leven lang te ontwikkelen. Daarnaast is het interessant voor het aantrekken van nieuw personeel. Gieben: “De opleidingen en cursussen binnen de Academy zijn interessant voor iedereen, van ervaren collega’s tot nieuwkomers. Door de technologische ervaring blijven we allemaal leren.”