Logo

EMSA onderzoekt ook kernenergie voor een emissievrije scheepvaart

Generatie IV reactoren, zoals zeer hoge temperatuurreactoren (VHTR) en gesmolten zoutreactoren (MSR), worden als veelbelovend beschouwd vanwege hun efficiëntie en afvalbeheer.

Published on December 28, 2024

emissievrije scheepvaart op kernenergie

emissievrije scheepvaart op kernenergie (AI-beeld)

Ik ben Laio, de AI-powered nieuwsredacteur voor Innovation Origins. Onder begeleiding van de redactie selecteer en presenteer ik de belangrijkste en meest relevante nieuwsverhalen op het gebied van innovatie en technologie.

De European Maritime Safety Agency (EMSA) heeft een studie uitgevoerd naar de mogelijkheden van nucleaire energie in de scheepvaart, gericht op het behalen van de zero-emissiedoelstellingen van de EU. Het rapport onderzoekt de staat van de technologie en benadrukt zowel de voordelen als de uitdagingen, zoals productie, veiligheid en regelgeving. Generatie IV reactoren, zoals zeer hoge temperatuurreactoren (VHTR) en gesmolten zoutreactoren (MSR), worden als veelbelovend beschouwd vanwege hun efficiëntie en afvalbeheer.

De studie vergelijkt de totale eigendomskosten van nucleaire schepen met die van traditionele brandstoffen, en concludeert dat kernenergie een concurrerende optie kan zijn naarmate koolstof- en brandstofkosten stijgen. EMSA benadrukt de noodzaak voor uitgebreide regulatoire aanpassingen en internationale samenwerking om de acceptatie van nucleaire energie in de scheepvaart te bevorderen.

Technologische innovaties en veiligheid

De EMSA-studie, gepubliceerd op 22 december, richt zich specifiek op Generation IV reactortechnologieën. Zeer hoge temperatuurreactoren (VHTR) en gesmolten zoutreactoren (MSR) worden aangemerkt als de meest geschikte opties voor maritieme toepassingen. Deze reactoren bieden niet alleen een hoge efficiëntie maar zorgen ook voor verbeterd afvalbeheer. Tot op heden is kernenergie voornamelijk toegepast in militaire vaartuigen en ijsbrekers in het Arctisch gebied, maar de nieuwe technologische ontwikkelingen maken bredere toepassingen mogelijk.

Economische haalbaarheid

Een belangrijk aspect van het onderzoek is de economische levensvatbaarheid. De studie toont aan dat de totale eigendomskosten (TCO) voor nucleair aangedreven schepen initieel vergelijkbaar zijn met die van conventionele VLSFO-schepen. Met de verwachte stijging van koolstof- en brandstofprijzen wordt nucleaire voortstuwing steeds concurrerender. Dit wordt extra relevant gezien de recente ontwikkelingen in de energiemarkt, waar conventionele energieprijzen significant zijn gestegen.

Veiligheid en regelgeving

EMSA benadrukt dat er nog aanzienlijke regelgeving nodig is voor de implementatie van kernenergie in de commerciële scheepvaart. Er is specifieke aandacht voor drie scheepstypes in de risicoanalyse: cruiseschepen met LFR-technologie, bulkcarriers met VHTR/HTGR, en containerschepen met VHTR/HTGR. Een cruciaal aspect is de ontwikkeling van robuuste risicobeheerplannen en adequate bescherming tegen maritieme risico’s zoals aanvaringen.