Logo

100 Drinks, Pitches & Demo's: verbonden stipjes prikkelen de nieuwsgierigheid en creëren kansen

“Als mensen samenkomen, kunnen ze iets creëren dat groter is dan ze in hun eentje zouden kunnen.” Dat is waar DPD over gaat, zeggen Bert-Jan Woertman Hans Meeske.

Published on November 9, 2024

Bert-Jan_and_Hans_switch_on_a_new_era_in_high-tech_scale-ups_1920x1080.jpg

Is medeoprichter en mede-eigenaar van Media52 en hoogleraar Journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij bouwt aan alle takken van ons bedrijf - IO+, events, Laio - en focust op de commerciële kansen. Daartussendoor blijft hij gewoon zijn artikelen voor IO+ schrijven.

Tien jaar geleden wist niemand precies waar dit toe zou leiden, maar Bert-Jan Woertman en Hans Meeske waagden de sprong in het diepe. Ze kwamen terecht in een leegstaand, bijna vergeten Philips cyclotrongebouw op de High Tech Campus en vulden het met energie. Het begon allemaal met het simpele idee dat als je mensen samenbrengt, er magie gebeurt. Ze noemden het 'Drinks, Pitches & Demos' en in de afgelopen tien jaar trok het duizenden nieuwsgierige mensen; allemaal werden ze wijzer, meer verbonden en nog nieuwsgieriger dankzij de 99 edities die we inmiddels achter de rug hebben.

Op 4 december staan ze in het High Tech Campus Conference Center klaar voor de 100e editie van DPD, met een publiek dat groter is dan ooit. Hoewel in een andere setting dan voorheen, blijft de missie hetzelfde: mensen verbinden om elkaars ervaring, vaardigheden en hersenen te benutten. “Serendipiteit ontstaat niet zomaar”, legt Woertman uit. “Het wordt gevoed door de momenten waarop je verbindt wat niet verbonden lijkt, wanneer je een kans ziet en ernaar handelt. En zelfs al eerder, door de voorwaarden te scheppen waarbinnen de schijnbaar onverbrekelijke punten kunnen ontstaan en op één lijn komen te liggen.” Dat is dus wat Woertman en Meeske de afgelopen tien jaar hebben gedaan, en dat is waar de jonge garde in de personen van Magdaleen Jooste en Jesper Beerens sinds een paar jaar volop bij helpen.

Screenshot-2024-11-07-at-12.00.47.png

“Alles wat je nodig hebt is een groep open geesten die open staan voor de mogelijkheden die er zijn", zegt Meeske. “Als die mensen samenkomen, kunnen ze iets creëren dat groter is dan ze in hun eentje zouden kunnen. Dat hebben we vanaf het begin zien gebeuren. In een paar maanden tijd bruiste onze stille ruimte van het leven. Mensen staken de handen uit de mouwen, maakten het gebouw schoon, schilderden de muren, boorden gaten en installeerden een keuken. Ze schonken hun drankjes en wisselden ideeën uit. En in die gezamenlijke inspanning ontstond iets speciaals.”

Wat DPD door de jaren heen overeind heeft gehouden zit niet in bedrijfsjargon of modewoorden. Het zijn de mensen die elkaar hogerop tillen. Vroege pitches veranderden in echte bedrijfssuccessen zoals LifeSense, Usono, byFlow, Smart Robotics en Amber. "Allemaal begonnen ze met een stellige overtuiging en een paar goed gekozen woorden voor een zaaltje vol geïnteresseerden."

Screenshot-2024-11-08-at-22.43.45-1004x426.png

Stippen van vooruitgang

De kern van DPD is het geloof dat iedereen zijn eigen "stippen van vooruitgang" kan creëren. Woertman: “De triggers die verbindingen en kansen aanwakkeren komen van doorzettingsvermogen, bewustzijn en de bereidheid om betrokken te raken. Serendipiteit is niet passief. Het gaat erom te zien wat anderen over het hoofd zouden kunnen zien en ernaar te handelen.”

Meeske, Woertman en hun kompanen - allemaal vrijwilligers - hebben dit opgebouwd met hands-on actie en met beide benen op de grond te blijven. “Vanaf dag één hebben we de sfeer ontspannen gehouden en open voor iedereen die een bijdrage wil leveren. Daarom is DPD vandaag de dag nog steeds sterk, met meer dan 2000 leden in onze Meetup groep in het hart van onze community en geregelde nieuwsbrieven om de boodschap te ondersteunen.”

In de loop der tijd ontwikkelde DPD zich verder dan de metafoor van die cyclotron en verbond zich met andere innovatiehubs zoals TU/e Innovation Space, Microlab, Dutch Design Week en de Twice Startup gebouwen. Meeske: “Met elke stip die werd toegevoegd, werd DPD een nog bruisender event, nauw verbonden met de Gerard & Anton community, die innovatieve ondernemers, experts en creatieven uit de hele regio met elkaar verbindt.” En natuurlijk, voegt Woertman toe, “was dit nooit mogelijk geweest zonder de hulp van al onze partners. Achter ons beiden staat een heel leger van ondersteuners - zij zijn de echte kracht van deze regio!”

PXL_20241002_151356771.MP-1-1004x565.jpg

Betekenisvolle verbindingen

Vooruitkijkend blijft de missie voor alle DPD's na de 100e hetzelfde: de stippen met elkaar blijven verbinden. Woertman: “Niet alleen om bedrijven te versnellen, maar om betekenisvolle verbindingen te leggen tussen mensen en ideeën. Of het nu door onze maandelijkse evenementen, de awards of nieuwe samenwerkingen is, wat dit levend zal houden is datgene waarmee het allemaal mee begonnen is - mensen met de mouwen opgestroopt, bereid om iets te laten gebeuren. Samen voeden we de volgende golf van innovatie in Eindhoven.”