Hogescholen werken samen om internationaal techtalent te werven
Naast de hogescholen zijn ook de Nederlandse technische universiteiten actief binnen het Beethoven-initiatief.
Published on November 2, 2025

© Fontys Hogeschool.
Team IO+ selecteert en brengt de belangrijkste nieuwsverhalen over innovatie en technologie, zorgvuldig samengesteld door onze redactie.
De internationale campagne ‘Study Tech in NL’ is gisteren van start gegaan. Deze campagne heeft als doel internationale studenten enthousiast te maken voor een studie en carrière in technologie in Nederland. Het is een initiatief binnen het landelijke programma Microchip-Talent, dat onderdeel is van het Beethoven-plan.
De campagne is opgezet door zes samenwerkende Nederlandse hogescholen: Fontys Hogeschool, Hogeschool Inholland, Hanze Hogeschool, De Haagse Hogeschool, Saxion Hogeschool en NHL Stenden. Samen willen zij meer internationale studenten aantrekken en behouden voor de chipindustrie in Nederland.
Nederland als technologische hotspot
Van smartphones tot medische apparatuur: technologie is overal. De basis van al deze innovaties is de halfgeleider. Nederland speelt wereldwijd een belangrijke rol in deze sector en biedt studenten veel kansen om hun talent te ontwikkelen in een praktijkgerichte, innovatieve en internationale omgeving. Met duizenden vacatures in de techsector kan Nederland een aantrekkelijke plek zijn om een toekomst in technologie op te bouwen.
Krachtenbundeling
De Nederlandse overheid ziet goed opgeleid technisch talent als een belangrijke voorwaarde voor de groei van de microchipsector. Daarom is binnen het Beethoven-initiatief tot 2030 in totaal 450 miljoen euro beschikbaar gesteld om 33.000 extra technische professionals op te leiden.
De wervingscampagne ‘Study Tech in NL’ helpt om dit doel te bereiken. De hogescholen richten zich met online campagnes op Italië, Portugal, Spanje en Turkije. Naast de hogescholen zijn ook de Nederlandse technische universiteiten actief binnen het Beethoven-initiatief. Sinds september voeren zij een eigen campagne via het platform www.hightechuniversities.nl. Er is bovendien een nauwe samenwerking tussen de hogescholen en universiteiten, waarbij kennis en ervaringen worden gedeeld. De eerste resultaten van beide campagnes worden in januari 2026 verwacht.
