Spaanse vrouw innoveert zich in stilte uit de schaduw van de man

De feminisering in Spanje draait op volle toeren. De krant El Mundo komt sinds 2014 ieder jaar met een speciale uitgave waarin de vijfhonderd meest invloedrijke Spaanse vrouwen op een rijtje worden gezet. Het betreft een soort vademecum van powervrouwen. Daarin is uiteraard plaatsgemaakt voor Letizia Ortiz Rocasolano. De vrouw, die van een beroemde nieuwslezeres uitgroeide tot koningin van het land, bezet één van de traditioneel belangrijkste posten. Toch staat ze nadrukkelijk in de schaduw van haar echtgenoot koning Felipe VI. Ze hebben samen het koningshuis weliswaar iets gemoderniseerd ten opzichte van Juan Carlos en Sofia, maar van een echte innovatie is geen sprake. Misschien dat die tijd wel komt als kroonprinses Leonor de Borbón y Ortiz ooit aan de macht zal komen.

Op politiek gebied kent Spanje ook een aantal sterke vrouwen op hoge posities in de nieuwe regering van het socialistische PSOE en het uiterst linkse Podemos. De belangrijkste is vice-premier Carmen Calvo die onder anderen over ‘Gelijkheid’ gaat. Vooralsnog staat ze nog wel een treetje lager dan de mannelijke premier Pedro Sánchez, wiens regering pas écht vernieuwend was geweest als beiden hun rollen hadden omgedraaid. Spanje zal voorlopig nog even moeten wachten voordat het land voor het eerst in de moderne geschiedenis door een vrouw zal worden bestuurd.

Boerenslimheid

Dan schakelen we even over naar de meest gefortuneerde Spaanse vrouwen. Sandra Ortega Mera is hier met afstand de nummer één met een geschat vermogen van 6 miljard euro. Ze is echter vooral bekend als de oudste dochter van één van de rijkste mannen ter wereld: Amancio Ortega. Deze ondernemer uit Galicië, bestuursvoorzitter van de Inditex Group, zou zelf goed zijn voor een kleine 80 miljard euro. Met kledingmerken als Bershka, Stradivarius, Pull & Bear, Lefties en Zara vergaarde hij zijn fortuin. Aan de ene kant door met boerenslimheid de hele productieketen in handen te houden en aan de andere kant door voortdurend te blijven vernieuwen. Toch runt Ortega eerder een traditioneel dan innoverend bedrijf.

Spanje staat sowieso niet bekend als een land van de vernieuwing. Hoewel het in economisch opzicht tot de top van Europa behoort, staat het in de ranking van De Global Innovation Index niet eens bij de eerste twintig. Daar zijn verschillende redenen voor. Zo bestaat het grootste deel uit midden- en kleinbedrijven waar de focus vooral gericht is op winst maken. Verder wordt er gemiddeld veel minder geld besteed aan onderzoek, ontwikkeling en innovatie dan in andere Europese landen. Misschien dat híer dan de plek is weggelegd voor Spaanse vrouwen om uit de schaduw van de mannen treden. Zoals Lola Garralda, die mede aan de basis stond van de innovatieve App Pentagrom waardoor muziekonderwijs een andere dimensie kreeg. Zelf formuleert ze het zo tegen het dagblad El Referente: „In alle stilte zullen meer en meer vrouwen aan het ondernemen gaan. Er komt een moment dat het absurd is om alleen over vrouwelijke ondernemers te berichten, zoals je dat nu ook niet over mannen doet.”

Lees ook: De Spaanse start-up van de maand augustus, Método Sancal, wordt ook geleid door een vrouw

Koen Greven
Koen Greven